Oppdragsgivers roller i Artifik
Roller og tilgangsstyring
Artifik gir en detaljert tilgangsstyring gjennom forskjellige roller, som sikrer at brukerne får tilgang til systemet og funksjonene de trenger, basert på deres spesifikke oppgaver. Dette gir organisasjoner muligheten til å administrere tilganger effektivt og beskytte sensitiv informasjon.
Systemadministrator
Systemadministratoren har full tilgang til organisasjonshierarkiet og arvede rettigheter på tvers av organisasjoner. Denne rollen gir full kontroll over alle enheter og prosesser i systemet, og sikrer at all administrasjon skjer på et sentralisert nivå. Systemadministratoren er ansvarlig for opprettelse og vedlikehold av organisasjonsstrukturer, brukertilgang og administrasjon av systemet på overordnet nivå.
I tillegg til å tildeles Systemadministratorrollen er det også mulig å tildele en Systemadministrator en av de andre rollene som beskrives nedenfor.
Administrator
Administratorrollen gir tilgang til egen organisasjon og arvede rettigheter fra underliggende organisasjoner i hierarkiet. Administratoren har ansvar for å administrere egen organisasjon, og gjennomføre administrative oppgaver som tildeling av tilgang og roller til brukere og håndtering av organisasjonens maler.
Administratoren kan også opprette og publisere anskaffelser, samt opprette og forvalte kontrakter på vegne av organisasjonen, samtidig som nødvendige tilgangskontroller og sikkerhet opprettholdes.
Innkjøper
Innkjøperrollen gir tilgang til hele organisasjonen og underliggende organisasjoner. En Innkjøper kan se alle anskaffelser og alle kontrakter på tvers av organisasjonen, men har begrensede rettigheter når det gjelder invitasjon, publisering og signering.
En Innkjøper kan opprette og redigere anskaffelser og kontrakter, men de har ikke generell mulighet til å invitere til eller publisere anskaffelser, eller signere kontrakter.
Dersom en Innkjøper oppretter en anskaffelse eller kontrakt, blir vedkommende automatisk tildelt rollen som administrator. Dette gir Innkjøperen kontroll over den aktuelle prosessen og mulighet til å administrere den fullt ut innenfor sine tildelte rettigheter.
Leser
En Leser har tilgang til informasjon og dokumenter innen sin egen organisasjon og underliggende organisasjoner i hierarkiet, men har kun visningsrettigheter. Denne rollen gir brukeren muligheten til å se informasjon, dokumenter og status på prosesser, uten å kunne redigere eller gjøre endringer. Dette er ideelt for personer som trenger innsikt uten å være involvert i endringsprosesser.
Bidragsyter
En Bidragsyter har begrenset tilgang og får rettigheter kun til de spesifikke sakene de er tildelt. Denne rollen er designet for fleksibilitet, slik at spesifikke tilgangsrettigheter kan tilpasses hvert enkelt prosjekt eller anskaffelse. Ansvarsområdene kan inkludere oppgaver som godkjenning, utførelse av spesifikke oppgaver, eller deltakelse i kontraktsforvaltning.
Bidragsytere har mulighet til å opprette og redigere anskaffelser og kontrakter, men de kan ikke invitere til eller publisere anskaffelser, eller signere kontrakter.
Når en Bidragsyter oppretter en anskaffelse eller kontrakt, tildeles de automatisk rollen som administrator for den aktuelle saken, noe som gir dem full kontroll over denne prosessen innenfor rammene av sine rettigheter.
Bidragsyteren har kun tilgang til de prosessene de er direkte involvert i og har ingen innsyn i øvrige deler av organisasjonen eller i andre anskaffelser og kontrakter som ikke er tildelt dem.
Var denne artikkelen nyttig?
Så bra!
Takk for din tilbakemelding
Beklager at vi ikke kunne være mer til hjelp
Takk for din tilbakemelding
Tilbakemeldingen er sendt inn
Vi setter pris på tilbakemeldingen din og vil prøve å rette på artikkelen